Trivsel & Etikett

För allas trivsel och för bästa upplevelsen:

Tänk först och främst på bokningsreglerna. Du kan boka tidigast 7 dagar innan klass. Boka bara klass om du vet att du kan yoga. Vid förhinder: Avboka senast 3 timmar innan klassen, sena avbokningar eller ”No show” debiteras med en dag/ett klipp. Detta sker automatiskt i MindBody. Avboka även din väntplats om du inte kan yoga. Du behöver INTE mejla studion för att tala om ditt skäl till att du avbokat!

Avstå parfym, rökning och andra starka lukter innan klass.

Kom i tid innan din yogaklass. Studion och receptionen stängs fem minuter innan klassen börjar. Inga sena insläpp.

Skor tas av direkt innanför dörren när du kommer in i studion. Placera dem i skohyllan.

Checka in genom att säga hej och ditt namn i receptionen.

Telefoner ska hållas helt ljudlösa och utan vibration i hela studion och får naturligtvis inte följa med in i yogasalen.

Det enda du behöver i yogasalen är ett öppet sinne, din matta, handduk och vattenflaska. Inga väskor eller andra tillhörigheter följer med in i salen. Tag även av din klocka, då vi tränar oss på att vara i nuet i yogan.

Placera din matta efter markeringarna på golvet. På så sätt kan alla få plats och se sig själv i spegeln. Om du står i främre raden – se till att du inte skymmer sikten för de bakom dig.

Om det är din första gång, om du är ny till yogan, känner dig trött, lite krasslig eller ofta behöver sitta/ligga ner under en klass så ställ dig hellre i bakre raden.

Gå inte på andras yogamattor.

Vänta INTE in i det sista med att gå in i salen. När du klätt om och varit på toa, gå direkt in och lägg dig på matan, slappna av, vänj dig vid värmen, stretcha lite på egen hand, släpp allt utanför rummet. Detta kommer göra att du får en bättre upplevelse och kan hålla dig mer fokuserad i yogan. Det är en direkt dålig idé att komma in stressad på mattan samtidigt som klassen börjar.

Stanna i rummet hela klassen så att läraren kan se till att du mår bra och för att inte störa undervisningen och de andra i klassen. Det är normalt att känna att man måste ut ur rummet, men du klarar mer än vad du tror. Bara hoppa över en ställning, ligg ner i savasana eller sitt i japansk sittställning. Andas!

Klara av toalettbesök och fyll på din vattenflaska innan klassen.

Om du svettas jättemycket, grattis! Men efter klassen får du gärna ta en gummihink utanför och samla upp din blöta matta och handduk i, alternativt ta med en påse. På så sätt behöver inte andra halka i ditt svett. Tack! 🙂

Låt det vara tyst i yogasalen, både före, under och efter klass. Samtal, frågor, umgänge, dans etc. välkomnas varmt – men utanför salen. 🙂

Lämna negativ energi utanför studion/yogasalen. Tänk positivt!

Lämna salen så tyst du kan efter avslutad klass. Stäng dörren försiktigt. Låt de som vill ligga kvar i tystnad få göra det.

Klaga inte på värmen, och tänk inte så mycket på om det var varmare än vanligt eller kanske till och med svalare. Värmen gör dig gott! Tänk positivt och omfamna värmen.

Släng plast, glas, aluminium, kartong och brännbart där det hör hemma i vår källsortering.

Om du ska ta en yinyogaklass efter en hotklass, vill vi att du tar med din matta ut så att rummet kan städas mellan klasserna. Och för allas trevnad vill vi att du byter om till torra kläder innan du ligger på bolster och filtar i yinyogan. Tack! 🙂

Det är ofta många som vill duscha, så tänk på varandra och duscha snabbt. Du kan klä på dig och göra dig iordning i omklädningsrummet.

Tillsammans skapar vi denna mysiga studio där alla känner sig hemma och välkomna! ❤

Namasté!

Vi avslutar varje klass med att säga Namasté, vilket är en hälsningsfras som härstammar från sanskrit och betyder kortfattat ungefär: ”The divine in me honors the divine in you”.

ps. Läs gärna under fliken ”om hot yoga” och ”första gången” om du aldrig gjort det.