Trivsel, Etikett & Tips

Lite att tänka på för allas trivsel och för bästa upplevelsen:

Tänk först och främst på bokningsreglerna. Du kan boka tidigast 7 dagar innan klass. Boka bara klass om du vet att du kan yoga. Vid förhinder: Avboka senast 3 timmar innan klassen, sena avbokningar eller ”No show” debiteras med en dag/ett klipp. Detta sker automatiskt i MindBody. Avboka även din väntplats om du inte kan yoga. Du behöver INTE mejla studion för att tala om ditt skäl till att du avbokat!

Om du vill handla i shopen, (kokosvatten, kombucha, rawbars, matta, handduk etc.) och vill betala via Swish ber jag er vänligt, men bestämt, att du säger till vad du vill köpa samt att du visar din betalning.  Detta gäller alla.

Avstå parfym, rökning och andra starka lukter innan klass.

Kom i tid innan din yogaklass. Studion och receptionen stängs fem minuter innan klassen börjar. Inga sena insläpp. Var vänlig och respektera detta för allas trivsel.

Skor tas av direkt innanför dörren när du kommer in i studion. Placera dem i skohyllan.

Checka in genom att säga hej och ditt namn i receptionen.

Telefoner ska hållas helt ljudlösa och utan vibration i hela studion och får naturligtvis inte följa med in i yogasalen.

Det enda du behöver i yogasalen är ett öppet sinne, din matta, stor handduk att lägga över mattan (bra yogahanddukar med grepp finns att köpa i shopen) och vattenflaska. Inga väskor eller andra tillhörigheter följer med in i salen. Tag även av din klocka, då vi tränar oss på att vara i nuet i yogan. Handduk att torka svett med behövs INTE. Svetten är till för att kyla ner dig, så slösa inte tid och energi till att torka svetten utan fokusera på din yoga.

Placera din matta efter markeringarna på golvet. På så sätt kan alla få plats och se sig själv i spegeln. Om du står i främre raden – se till att du inte skymmer sikten för de bakom dig.

Om det är din första gång, om du är ny till yogan, känner dig trött, lite krasslig eller ofta behöver sitta/ligga ner under en klass så ställ dig hellre i bakre raden.

Vänta INTE in i det sista med att gå in i salen. När du klätt om och varit på toa, gå direkt in och lägg dig på matan, slappna av, vänj dig vid värmen, stretcha lite på egen hand, släpp allt utanför rummet. Detta kommer göra att du får en bättre upplevelse och kan hålla dig mer fokuserad i yogan. Det är en direkt dålig idé att komma in stressad på mattan samtidigt som klassen börjar.

Variera var i rummet du står så att du gör dig av med inbitna vanor och utmanar dig själv så att allt inte behöver följa dina exakta regler för att du ska kunna yoga. Du kommer antagligen för att yoga för att du är intresserad av din självutveckling, så försök att utmana dig själv varje gång du kommer – och du kommer då också växa och utvecklas. Att vara fäst vid olika ritualer är ett av hindren för din yoga, enligt hatha yoga pradipika.

Stanna i rummet hela klassen så att läraren kan se till att du mår bra och för att inte störa undervisningen och de andra i klassen. Det är normalt att känna att man måste ut ur rummet, men du klarar mer än vad du tror. Bara hoppa över en ställning, ligg ner i savasana eller sitt i japansk sittställning. Andas!

Kom ihåg att lärarens instruktioner är för alla, och personliga korrektioner eller instruktioner till dig är till för att hjälpa och/eller utmana dig så att du får ut maximalt av din yogaklass. Vill du inte att läraren med ”hands-on”-korrigeringar hjälper dig så säger du det till läraren innan din yogaklass.

Att få huvudvärk i samband med, eller efter klassen är normalt och vanligt innan du kommit in i yogan. Det kan vara ett tecken på att en utrensningsprocess har börjat, men också på uttorkning eller brist.

Klara av toalettbesök och fyll på din vattenflaska innan klassen.

Om du svettas jättemycket, grattis! Men efter klassen får du gärna ta en gummihink utanför och samla upp din blöta matta och handduk i, alternativt ta med en påse. På så sätt behöver inte andra halka i ditt svett. Tack! 🙂

Låt det vara tyst i yogasalen, både före, under och efter klass. Samtal, frågor, umgänge, dans etc. välkomnas varmt – men utanför salen. 🙂

Lämna negativ energi utanför studion/yogasalen och tänk på hur du pratar och vad du pratar om i studion. Var omtänksamma mot varandra och tänk positivt! Yoga är inte bara det vi gör på mattan under 60-90 minuter i det varma rummet.

Klaga inte på värmen, och tänk inte så mycket på om det var varmare än vanligt eller kanske till och med svalare. Värmen gör dig gott! Tänk positivt och omfamna värmen.

Lämna salen så tyst du kan efter avslutad klass. Stäng dörren försiktigt. Låt de som vill ligga kvar i tystnad få göra det.

Släng plast, glas, aluminium, kartong och brännbart där det hör hemma i vår källsortering.

Om du ska ta dubbla klasser, vill vi att du tar med din matta ut så att rummet kan städas mellan klasserna. Och för allas trevnad vill vi att du duschar och byter om till torra kläder innan du ligger på bolster och filtar i yinyogan. Tack! 🙂

Det är ofta många som vill duscha, så tänk på varandra och duscha snabbt. Du kan klä på dig och göra dig iordning i omklädningsrummet.

Tillsammans skapar vi denna mysiga studio där alla känner sig hemma, bekväma och välkomna! <3

Namasté!

Vi avslutar varje klass med att säga Namasté, vilket är en hälsningsfras som härstammar från sanskrit och betyder kortfattat ungefär: ”The divine in me honors the divine in you”.

PS: Läs gärna under flikarna ”Vanliga frågor – FAQ”, ”Om hot yoga” och ”Första gången?” om du aldrig gjort det.